CerPen- kuning dan merah jadi oren

Aku merenung ke luar jendela. Perasaan rindu bertakhta di hati. Kenangan silam terbayang-bayang di hadapan mata.
"Apa lagi yang kau nak?" Alisha merengus kuat.Aku memandang dia dengan harapan dia akan memaafkanku. Aku tak tahu nak buat apa. Alkisahnya macam ni. Aku dekat Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Tiga ni dari form one lagi. Alisha ni pulak baru masuk tahun ni. Masa form three. Jadi dia tak tahu 'aku' yang sebenar. Pastu bila aku dapat score PMR 9A, dia pergi marah aku."Tak puas ke kau buat malu aku depan mak ayah aku? Kau tau tak disebabkan kau dapat score, mak ayah aku sindir-sindir aku tau tak?"Aku menunduk. Tau. Sebab tulah alasan dia setiap kali aku nak dekat dengan dia.
Lama-lama tu aku dah malas nak dekat dengan dia. Bukannya dia nak gembira sahabat sendiri dapat markah hebat, tapi pergi marah-marah orang pastu dah tak berhubung.
And guess what? Bila aku dah malas, dia pulak yang terkejar-kejarkan orang. Memang aku naik angin ah.
Hujan lebat membasahi bumi. Seakan-akan mengetahui perasaan aku ketika ini."Lydia, please. I beg you to forgive me. I am so sorry." Alisha menarik tanganku dari belakang. Memang aku dapat dengar kepedihan dalam nada suara dia. Tapi kemarahanku masih memuncak."Apa lagi yang kau nak?" Aku menghamburkan ayat yang dia pernah bagi dekat aku.Tapi dia tak give up macam tu je. "Lydia, aku sanggup buat apa-apa saje asalkan kau maafkan aku.""Then, leave. And never come back." Aku memandang wajahnya kosong.Alisha merenungku seakan-akan ingin menilai ke-serious-an aku.
Masa aku cakap tu last day persekolahan. Pastu tahun seterusnya, masa form four, dia memang dah tak ada. Hakikatnya masa kitorang mula-mula berjumpa dia sendiri kata yang dia akan stay kat sini sampai form five. Aku pun mula menyesal. Aku tahu dia dari keluarga susah.
Tiba-tiba satu hari...
Aku menatap jenazah Alisha dari jauh Air mata mula membasahi pipi.Ketika itu aku berada di rumah dia. Guru kelas aku yang bagitau Alisha ni meninggal sebab penyakit SLE. Kalau tak, memang selamanya aku tak tahu dia dah meninggal. Patutlah dia macam sakit waktu hari terakhir persekolahan tu."Lydia?"Aku menoleh ke belakang."Ye, saya?" Aku tengok muka orang tu macam muka Alisha. Mungkin kakak dia kot." Ni untuk awak". Dia menghulurkan satu sampul surat warna oren.Aku pun ambil benda tu. Tengok warna pun aku dah tahu siapa bagi.
Aku menunduk memandang sampul di atas riba. Ada dua hati yang dilukis dengan tangan dekat sampul tu. Satu warna kuning. Warna kegemaran aku. Satu lagi warna merah. Warna kegemaran Alisha. Warna sampul tu pulak simbolik persahabatan aku dengan dia. Sebab kuning campur merah jadi oren.
Assalamualaikum sahabatku Lydia,
Kalau awak dapat surat ni maknanya awak dah maafkan saya.  Sebab saya suruh kakak saya bagi surat ni dekat stranger yang menangis di luar rumah masa saya dikebumikan. Titew kan sahabat. Sebab tu saya tahu awak akan buat macam tu kalau awak maafkan saya.

Awak, saya mintak maaf sebab marah awak.Saya tak tahu kenapa. Tiba-tiba saya sensitive.Awak maafkan saya tau.  Saya tak nak masuk neraka sebab tak hargai sahabat.
                     Yours truly,
                     Alisha comey^^

Comments

  1. ok...this is sad story..huhu T.T

    ReplyDelete
  2. Anyway, gud luck ukhteee..
    yo'ure da best as a writer one day.
    polish your skill & you will look perfecto!!
    :B

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Perpisahan

ISLAM HARUS BANGKIT

I Was Here