CerPen- kekasih hati

Bismillahirrahmanirrahim... ("Dan di antara manusia ada orang yang menyembah Allah sebagai tandingan, yang mereka cintai seperti mereka cintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman sangat besar cintanya kepada Allah..." -Al-Baqarah:165)





Aku mengelamun memerhati keindahan ciptaan-Nya. Tasik di hadapan mata sungguh cantik menyapa pandangan. Subhanallah meniti di bibir. Sungguh indah ciptaan Tuhanku...
   "Weh!". Seorang gadis memetik jari di hadapanku. "Kau terfikir apa ni? Pakwe ke?". Fayra menutur sinis. Aku hanya menjuihkan bibir. Ni tak best nih bila orang tau rahsia kita ni.
   "Manede" Aku membalas defensif.
   Fayra menjongket sebelah kening. Oh really...? Kalau betul tak ada apa-apa dia tak akan balas defensif macam tu. Fayra melabuhkan punggung di ruang kosong sebelah aku. "Aku dah lama kenal kau." Rendah dia bersuara. Lebih kepada berbisik. Tangannya merangkul bahu aku.
   Aku mengeluh perlahan. I can't seem to hide anymore, can I? "Yelah." Nada tak rela. "Kau ingat gambar kawan sepupu aku yang aku pernah tunjuk kau hari tu?"
   Dahi Fayra berkerut seketika. "Ingat."
   "Dia tulah." Nasib dia ingat. Tak payah aku nak recap.
   "Dia tu apa?" Fayra buat muka blur.
   Aku tepuk dahi. Budak ni lah kan... "Yang jadi 'pengarang jantung' aku sekarang ni!" Tajam aku pandang Fayra. Slow nak mati!
   "Laaa....." Fayra buat nada tak puas hati.
   Jealous ke, kawan? Aku tergelak dalam hati. Muahahahahahaha.......
   "Kenapa kau tundukkan emosi kau pada dia?"
   Apa benda dia merepek ni? Dahi aku berkerut. "Dah tu? Aku perempuan kan? Ke kau nak aku suka dekat perempuan jugak?" Dia nak aku join LGBT ke apa ni?
    Laju Fayra menggeleng. "Bukan tu maksud aku. Tapi kan dah ada orang lain yang sayang kau. Kau tak perasan ke dia dah tolong kau banyak kali? Dia dah bagi kau bertimbun-timbun hadiah. Dia bagi banyak gila surat cinta. Dia selalu tengok kau. Tapi kau boleh pulak ignore dia macam tu jer?"
     Huh? Siapa? Bunyi macam stalker je. "Tak ingat pun. Kau tengah cakap pasal siapa ni?" Makin berkerut dahi aku pandang Fayra. Mana dia tahu semua ni? Aku sendiri tak ingat.
   "Hrmmm... Takpelah. Mesti dia tak suka tengok kau suka laki lain. Kesian dia." Nada dia berbaur simpati. Dia bangun dari bangku. Nak pergi balik la tu.
   Aku cepat-cepat tarik tangan dia."Apa yang kau cakap ni?" Serious aku tak faham. "Who are you talking about?" Jujur aku cakap hati aku berdebar-debar nak tahu siapa orang ni. Dia sayang aku tapi aku buat dek aje dekat dia selama ni. Kesiannya...
   Fayra berpaling memerhati aku. Tajam dia pandang aku. Macam nak marah aje. "Kau tak tau ke?" Dia tersengih sinis. Gaya perli. Pantas aku menggeleng. "He has always been there for you masa susah. Tapi bila senang macam sekarang kau boleh pulak lupa dia..." Dia merentap kasar tangan aku dan terus pergi dari situ.
   Aku terpinga-pinga. Ayat tu... buat aku teringat sorang je. Allah... Fayra tu maksudkan Allah ke...?  Aku cuba link kan semua benda.
   Sayang aku... Allah memang sayang setiap mukmin.
   Tolong aku... Allah memang sentiasa menolong hamba-hamba- Nya selagimana hamba-Nya meminta dari-Nya.
   Bagi hadiah... Allah Tuhan Maha Pemurah. Nikmat yang diberi-Nya memang tidak terkira.
   Banyak surat cinta... Al-Qur'an. Surat cinta Illahi dari langit.
   Allah... Aku meraup wajah kasar. Fayra maksudkan Allah. Allah dah suruh aku cintakan Dia sepenuh hati tapi aku pergi bagi hati aku dekat lelaki ajnabi. Lelaki yang bukan suami aku. Astaghfirullahalazim. Besarnya dosa aku. Ya Allah, ampunilah dosaku. Teruknya aku. Allah, janganlah Engkau tinggalkan aku. I owe You big time. Allah, I know I'm in all ways inferior. I know I'm yet far from perfction. Ya Allah, aku ingin menagih cinta-Mu. And trust me, from now on I'd do anything for my love. Ya Allah, sesungguhnya aku cinta pada-Mu...
   And Allah, thank you for lending Fayra to me. For her to remind me about You was not a coincidence, was it? It was You who guided her. So, Allah... Thank you..., my love...

Comments

Popular posts from this blog

Perpisahan

ISLAM HARUS BANGKIT

I Was Here